Mennescreative- Innovatieve digital agency
 

Gemeente Amsterdam: Bureau Broedplaatsen

In opdracht van de Gemeente Amsterdam heeft Mennes Creative de website van Bureau Broedplaatsen in een nieuw jasje gestoken en gekoppeld aan Creative CMS Control, het gebruiksvriendelijke content managementsysteem van Mennes Creative. Men vond een wat meer eigentijdse uitstraling van de website gewenst en was niet tevreden over de gebruiksvriendelijkheid van het oude CMS waarmee de toenmalige site werd beheerd. Zo moesten voor ieder project – met bijbehorende adresgegevens van de Broedplaats in Amsterdam – de Google Maps coördinaten steeds handmatig worden opgezocht en in het systeem worden ge-copy paste; een tijdrovende klus die bovendien bleek te resulteren in een hoop onnodige fouten. Daarnaast was het beheer van content niet echt gebruiksvriendelijk en lieten de mogelijkheden tot zoekmachine optimalisatie te wensen over.

Mennes Creative loste deze problemen op, dankzij een restyle van de site en door middel van de integratie met een beter content management systeem met daarin diverse maatwerkoplossingen verwerkt. Allereerst werd het Google maps beheer verbeterd dankzij de integratie van een postcode-database, waardoor de beheerders in de nieuwe situatie alleen nog de postcode en het huisnummer hoeven in te voeren. Dankzij een innovatieve koppeling tussen die postcodedatabase en Google Maps is één en ander nu zodanig opgezet dat de projecten automatisch in de projectkaart verschijnen na het invoeren van enkel postcode en huisnummer. Ook op individueel niveau is bij iedere Broedplaats nu exact te zien waar in Amsterdam deze precies is gevestigd.

Bij een restyle gaat het vaak om details die het verschil maken en gezamenlijk bijdragen aan verbeterde usability – zowel voor de bezoekers van de website als voor de beheerders van het achterliggende content managementsysteem. Aan de voorkant werd onder meer de presentatie van submenu’s verbeterd, de gigantische waslijst met nieuwsberichten werd opgedeeld in series en onderzoeks-bestanden en publicaties werden in een vast stramien gepresenteerd, waarbij nu eveneens het aantal downloads wordt bijgehouden. Dankzij de integratie van de Facebookpagina van Bureau Broedplaatsen heeft de homepage nu een meer eigentijds karakter en is ingezet op verbreding van het bereik middels Sociale media.

Aan de achterkant werd het de beheerders in de eerste plaats dus makkelijker gemaakt om Broedplaatsen-projecten te beheren. Daarnaast kunnen de blokken op de homepage nu eenvoudiger worden ingedeeld en doorgelinkt naar verschillende onderdelen op de website. Het beheer van content wordt gestroomlijnd door verbeterde filteropties en documenten kunnen op gestandaardiseerde wijze worden beheerd en doordat de beheerders online bestanden kunnen opmaken is aanvullende software zoals Photoshop niet langer nodig.

Ook ten aanzien van verbeterde vindbaarheid in de zoekmachines werden met de restyle en technische implementatie belangrijke stappen gezet. Zo werd de opbouw van de URL’s schoner, werden deze automatisch gesynchroniseerd met de verbeterde broodkruimelstructuur en zorgt de geautomatiseerde sitemap voor optimale indexering. Dankzij de vergaande mogelijkheden om metadata van alle content te beheren is de vindbaarheid van de site in de zoekmachines aanzienlijk verbeterd. Eveneens werd de interne zoekmachine verbeterd, door verbeterde algoritmes en het presenteren van de zoekresultaten op basis van de verschillende onderdelen van de site.

Een belangrijke restrictie ten aanzien van de restyle van de website was conformiteit met de huisstijl van de Gemeente Amsterdam. Dankzij enkele subtiele wijzigingen sluit deze nu zelfs nog beter aan bij de overkoepelende website van de Gemeente. Aan de oplevering van de verbeterde website en het gebruiksklaar maken van het nieuwe systeem voor de beheerders van Bureau Broedplaatsen ging een uitdagend migratietraject vooraf, om alle content in de nieuwe database te integreren. Dankzij een zorgvuldige aanpak heeft Mennes Creative ook dit proces naar volle tevredenheid van de Gemeente uitgevoerd.

De restyle van de website van Bureau Broedplaatsen, een onderdeel van de Gemeente Amsterdam, toont aan dat ook het verbeteren van een website, deze vervolgens koppelen aan een geschikter content managementsysteem en het in goede banen leiden van het daarbij behorende migratietraject bij Mennes Creative in goede handen is. Het uitgangspunt van dit project was het wegnemen van de ontevredenheid van de beheerders over het oude systeem, dat op een hoop punten tekort bleek te schieten.

Tijdens een vruchtbare brainstormsessie werden vervolgens alle punten van verbetering aangedragen. Zonder daarbij de gebaande paden plat te treden werden deze vervolgens door Mennes Creative vertaald in innovatieve oplossingen die tot aanzienlijke efficiëntieverbeteringen hebben geleid. Daarbij werd Creative CMS Control – ons in-house ontwikkelde content managementsysteem – als uitgangspunt genomen voor standaard zaken als het beheer van pagina’s, menu items en bestanden. Voor Bureau Broedplaatsen werden vervolgens specifieke modules gebouwd om aan de specifieke wensen en eisen van de Gemeente Amsterdam te kunnen voldoen.

Bent u ook benieuwd hoe Mennes Creative uw bestaande website kan verbeteren; zowel qua layout, gebruiksvriendelijkheid als beheersbaarheid? Eén van onze experts toont u graag de mogelijkheden die ons content managementsysteem biedt. Iedere bestaande site of webapplicatie is hiermee te koppelen. Diverse maatwerkfunctionaliteiten zorgen vervolgens voor de finishing touch. Het gaat immers niet om het systeem, maar juist om die functionaliteiten die het voor ú makkelijker maken en voor uw bezoekers aantrekkelijker. En dat gaat vaak om details, die bij Mennes Creative centraal staan. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak!