Mennescreative- Innovatieve digital agency
 

Hope XXL: Grade your life

Ter ere van de door Hope XXL georganiseerde conferentie die op 6 december 2012 werd houden diende er op zeer korte termijn een campagne site gelanceerd te worden rondom het thema Grade Your Life in de vorm van een compacte maatwerk webapplicatie. Het is een platform geworden waarop bezoekers – die met name een jonge doelgroep vertegenwoordigen en waarvan de verwachting is dat zij met name op de site terecht zullen komen vanaf sociale media – een foto kunnen uploaden, hun leven een cijfer kunnen geven en dit cijfer vervolgens binnen een vastgesteld aantal karakters kunnen motiveren. Daarna worden deze gegevens i.c.m. de foto automatisch verwerkt in een karkas rondom het thema. De bedoeling is vervolgens dat bezoekers de foto gaan delen op sociale media, om het concept prominent onder de aandacht te brengen. Echter dienen zij eerst in te loggen via het gewenste sociaal medium (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Windows Live), vervolgens kan de foto worden geüpload/gedeeld.

In eerste instantie komt men op een website terecht met logo + uitleg van het concept en de werking, geflankeerd door verschillende sociale media icoontjes. Indien men op een van deze knoppen klikt verschijnt een pop-up scherm. Daar staat vervolgens dat men moet inloggen met het gekozen sociale medium, hetgeen betekent dat men zijn of haar gebruikersnaam en wachtwoord van desbetreffend medium dient in te voeren, dit vervolgens te bevestigen en het platform Grade your Life toestemming geven/machtigen (hetgeen een gebruikelijke stap bij dergelijke API’s).

Doordat de webapplicatie zich aanpast aan het apparaat en/of scherm waar vanaf het wordt aangeroepen heeft als bijkomend voordeel dat ook het integreren in Facebook relatief naadloos kan. Het is mogelijk om in Facebook externe content te laden door middel van een iframe. Hierin kan dan de voorkant van de webapplicatie worden getoond.

Bewust wordt gekozen om geen gebruik te maken van e-mailregistratie en bijbehorende bevestiging omdat meedoen aan de actie dan een hogere drempel wordt in vergelijking met het inloggen via een sociaal medium (met een paar muiskliks). Na het inloggen worden de (door de API beschikbaar gestelde profielgegevens) opgeslagen in de database die aan de achterkant van de webapplicatie draait.